Cum a fost la Dutch Design Week | Eindhoven

 

Informaţia circulă rapid, mediul virtual se dezvoltă exponenţial iar tehnologia este o parte din ce în ce mai importantă a vieţilor noastre. În tot acest proces, design-ul are rolul lui de necontestat şi o misiune cu adevărat onorabilă- aceea de a provoca designerii să inoveze, să adapteze, să descopere.

Orizontul nostru de cunoştinţe devine din ce în ce mai cuprinzător. Evoluăm.

La finalul lunii octombrie am vizitat Eindhovenul, oraşul olandez care sărbătoreşte design-ul în fiecare an timp de o săptămână, în cadrul Dutch Design Week.

Duminică la ora 9, Eindhoven era pustiu şi uşor intimidant. Lipseau oamenii, dar parcă mai lipsea ceva… Agitaţia şi maşinile parcate de-a lungul străzii şi la orice colt de bloc, în câte trei rânduri, claxoanele disperate. După câteva ore de explorat oraşul, pe măsură ce se dezmorţeşte şi începe să mişte, îi simţi pulsul, aşezat, corect, independent de tine, care îţi permite să respiri în ritmul tău. Nu este un oraş care te provoacă să ţii pasul cu el, ci care mai degrabă un oraş care te susţine să te descoperi, te încurajează să acţionezi, să acumulezi informaţie şi să iei decizii. Iată şi de ce!

 

Interior Bibliotheekcafé

 

Oraş al brand-ului Philips (fondat în anul 1891 de către Gerard Philips şi tatăl său, Frederik) Eindhoven s-a dezvoltat odată cu ascensiunea acestei companii. Dezvoltarea produselor Philips le-a permis explorarea unei zone extrem de importante, care ulterior, a devenit un puternic punct de interes atât pentru Philips, cât şi pentru locuitorii acestui oraş – design-ul.

 

Pisica Philips, simbolul companiei | Hartă termică redată de un dispozitiv Philips

 

Design Academy Eindhoven este una dintre cele mai bine cotate şcoli de design din lume, iar în timpul Săptămânii Designului îşi deschide porţile tuturor celor interesaţi să vadă lucrările de licenţă ale studenţilor săi.

Design Academy Eindhoven este doar unul dintre punctele de atracție ale Eindhovenului în timpul acestei săptămâni. Deşi este un oraș nu foarte populat (de aproximativ trei ori mai mic decât Bucureștiul ca întindere, iar numărul locuitorilor este de aproape nouă ori mai mic) în Eindhoven, chiar şi pe ploaie se circulă cu bicicleta. Acest mod de transport este alegerea locuitorilor, care încearcă să ducă o viaţă cât mai sănătoasă şi să reducă gradul de poluare. Am întâlnit studenţi români în Eindhoven. “Unde sunt maşinile parcate de-a lungul străzii?! Este, totuşi, zonă centrală....”, îi spuneam Arianei, studentă în anul III în cadrul Design Academy Eindhoven. “În parcările supra-etajate.”

După ce am vizitat Muzeul Phillips și Design Academy Eindhoven, ne-am urcat pe biciclete și am pornit către alte puncte marcate pe harta evenimentului. Abonamentul pentru DDW permite accesul în toate locațiile de artă înscrise în proiect.

 

Alissa Rees – a suferit de cancer. Proiectul ei urmăreşte ideea de a face echipamentele medicale mai practice.

 

Expozițiile au fost diverse, de la stil, la subiecte, abordări, tehnici de lucru. Spațiile expoziționale- mari hale compartimentate sau nu, curți interioare și holuri lungi, au găzduit viziunile atât de diferite ale tinerilor designeri. Artiștii veniți din toate colțurile lumii să (se) expună, întâlnesc un mediu primitor în care pot socializa și porni noi colaborări. Temele abordate în lucrări sunt în principal: poluarea mediului înconjurător, reciclare, dezvoltarea de materiale noi, organice, care să reducă consumul şi risipa, adaptarea prin redesign ale unor lucruri deja existente, pentru a îmbunătăţi calitatea experienţei ca utilizator şi, desigur, experimente vizuale, design de produs, obiect şi haine.

 

Ingrediente organice pentru realizarea unor obiecte decorative

 

Am observat designul într-un alt fel - o dimensiune care adună elemente multiculturale şi multidisciplinare, cu scop funcţional şi/sau estetic, mânate de o cauză, credință, idee foarte personală, variabile corectate de zeci, poate sute de ori, până la rezultatul corect.

 

Iluzie grafica - Albert Lieuwe | New humanity – Esmai Wgemans

 

Fie că lucrarea este un manifest menit să atragă un semnal de alarmă, să socheze, sau că încearcă să devină o soluţie a unei probleme, este clar că minţile tinere ale lumii încearcă să contureze o lume mai eficientă, mai adaptată nevoilor noastre, mai în acord cu interiorul nostru, încercând să elimine obiceiurile nesănătoase (poziţia incorectă la birou, mirajul imaginii personale pe platformele sociale, dispozitive medicale deloc practice), să susţină şi să gândească obiecte-experienţe benefice pentru toţi. Cumva, încearcă să ne salveze.

Lumea este în continuă mişcare şi trebuie să ţinem pasul cu ea.

Pe parcursul vizitei noastre în Eindhoven, am purtat modelele Avani, Carla, Diana, Colette, Katlyn, Terrana Lt. Ed. şi genţile noastre perfecte pentru travel – Hanovra, Sport şi Toledo.